۲۷ – قال علیه السلام: إنَّ لِسانَ ابْنَ آدَمٍ یَشْرُفُ عَلی جَمیعِ جَوارِحِهِ کُلَّ صَباحٍ فَیَقُولُ: کَیْفَ أصْبَحْتُمْ؟
فَیَقُولُونَ: بِخَیْرٍ إنْ تَرَکْتَنا، إنَّما نُثابُ وَ نُعاقَبُ بِکَ. [۲۷] .
ترجمه:
فرمود: هر روز صبحگاهان زبان انسان بر تمام اعضاء و جوارحش وارد می شود و می گوید: چگونه اید؟ و در چه وضعیّتی هستید؟
جواب دهند: اگر تو ما را رها کنی خوب و آسوده هستیم، چون که ما به وسیله تو مورد ثواب و عقاب قرار می گیریم.
۲۸ – قال علیه السلام: ما تَعِبَ أوْلِیاءُ اللّهُ فِی الدُّنْیا لِلدُّنْیا، بَلْ تَعِبُوا فِی الدُّنْیا لِلاَّْخِرَةِ. [۲۸] .
ترجمه:
فرمود: دوستان و اولیاء خدا در فعالیّت های دنیوی خود را برای دنیا به زحمت نمی اندازند و خود را خسته نمی کنند بلکه برای آخرت زحمت می کِشند.
۲۹ – قال علیه السلام: لَوْ یَعْلَمُ النّاسُ ما فِی طَلَبِ الْعِلْمِ لَطَلَبُوهُ وَلَوْ بِسَفْکِ الْمُهَجِ وَ خَوْضِ اللُّجَجِ. [۲۹] .
ترجمه:
فرمود: چنانچه مردم منافع و فضایل تحصیل علوم را می دانستند هر آینه آن را تحصیل می کردند گرچه با ریخته شدن و یا فرو رفتن زیر آب ها در گرداب های خطرناک باشد.
۳۰ – قال علیه السلام: لَوِ اجْتَمَعَ أهْلُ السّماءِ وَالاْرْضِ إنْ یَصِفُوا اللّهَ بِعَظَمَتِهِ لَمْیَقْدِرُوا. [۳۰] .
ترجمه:
فرمود: چنانچه تمامی اهل آسمان و زمین گِرد هم آیند و بخواهند خداوند متعال را در جهت عظمت و جلال توصیف و تعریف کنند، قادر نخواهند بود.
۳۱ – قال علیه السلام: ما مِنْ شَیْیءٍ أحبُّ إلی اللّهِ بَعْدَ مَعْرِفَتِهِ مِنْ عِفَّةِ بَطْنٍ وَفَرْجٍ، وَما شَیْیءٌ أحَبُّ إلی اللّهِ مِنْ أنْ یُسْألَ. [۳۱] .
ترجمه:
فرمود: بعد از معرفت به خداوند چیزی محبوب تر از دور نگه داشتن شکم و عورت – از آلودگی ها و هوسرانی ها و گناهان – نیست، و نیز محبوبترین کارها نزد خداوند مناجات و درخواست نیازمندیها به درگاهش می باشد.
۳۲ – قال علیه السلام: إبْنَ آدَم إنَّکَ مَیِّتٌ وَ مَبْعُوثٌ وَ مَوْقُوفٌ بَیْنَ یَدَیِ اللّهِ عَزَّ وَ جَلّ مَسْؤُولٌ، فَأعِدَّ لَهُ جَوابا. [۳۲] .
ترجمه:
فرمود: ای فرزند آدم (ای انسان، تو) خواهی مُرد و سپس محشور می شوی و در پیشگاه خداوند جهت سوال و جواب احضار خواهی شد، پس جوابی (قانع کننده و صحیح در مقابل سؤال ها) مهیّا و آماده کن.
۳۳ – قال علیه السلام: نَظَرُ الْمُؤْمِنِ فِی وَجْهِ أخِیهِ الْمُؤْمِنِ لِلْمَوَدَّةِ وَالْمَحَبَّةِ لَهُ عِبادَة. [۳۳] .
ترجمه:
فرمود: نظر کردن مؤمن به صورت برادر مؤمنش از روی علاقه و محبّت عبادت است.
۳۴ – قال علیه السلام: إیّاکَ وَمُصاحَبَةُ الْفاسِقِ، فَإنّهُ بائِعُکَ بِأکْلَةٍ أوْ أقَلّ مِنْ ذلِکَ وَ إیّاکَ وَ مُصاحَبَةُ الْقاطِعِ لِرَحِمِهِ فَإنّی وَجَدْتُهُ مَلْعُونا فی کِتابِ اللّهِ. [۳۴] .
ترجمه:
فرمود: بر حذر باش از دوستی و همراهی با فاسق چون که او به یک لقمه نان و چه بسا کمتر از آن هم، تو را می فروشد؛ و مواظب باش از دوستی و صحبت کردن با کسی که قاطع صله رحم می باشد چون که او را در کتاب خدا ملعون یافتم.
۳۵ – قال علیه السلام: أشَدُّ ساعاتِ ابْنِ آدَم ثَلاثُ ساعاتٍ: السّاعَةُ الَّتی یُعایِنُ فیها مَلَکَ الْمَوْتِ، وَالسّاعَةُ الَّتی یَقُومُ فیها مِنْ قَبْرِهِ، وَالسَّاعَةُ الَّتی یَقِفُ فیها بَیْنَ یَدَیِ اللّه تَبارَکَ وَتَعالی، فَإمّا الْجَنَّةُ وَإمّا إلَی النّارِ. [۳۵] .
ترجمه:
فرمود: مشکل ترین و سخت ترین لحظات و ساعات دوران ها برای انسان، سه مرحله است:
۱ – آن موقعی که عزرائیل بر بالین انسان وارد می شود و می خواهد جان او را برگیرد.
۲ – آن هنگامی که از درون قبر زنده می شود و در صحرای محشر به پا می خیزد.
۳ – آن زمانی که در پیشگاه خداوند متعال – جهت حساب و کتاب و بررسی اعمال – قرار می گیرد و نمی داند راهی بهشت و نعمت های جاوید می شود و یا راهی دوزخ و عذاب دردناک خواهد شد.
۳۶ – قال علیه السلام: إذا قامَ قائِمُنا أذْهَبَ اللّهُ عَزَوَجَلّ عَنْ شیعَتِنا الْعاهَةَ، وَجَعَلَ قُلُوبَهُمْ کُزُبُرِ الْحَدیدِ، وَجَعَلَ قُوَّةَ الرَجُلِ مِنْهُمْ قُوَّةَ أرْبَعینَ رَجُلاً. [۳۶] .
ترجمه:
فرمود: هنگامی که قائم ما (حضرت حجّت، روحی له الفداء و عجّ) قیام و خروج نماید خداوند بلا و آفت را از شیعیان و پیروان ما بر می دارد ودل های ایشان را همانند قطعه آهن محکم می نماید، و نیرو و قوّت هر یک از ایشان به مقدار نیروی چهل نفر دیگران خواهد شد.
۳۷ – قال علیه السلام: عَجَبا کُلّ الْعَجَبِ لِمَنْ عَمِلَ لِدارِ الْفَناءِ وَتَرَکَ دارَالْبقاء. [۳۷] .
ترجمه:
فرمود: بسیار عجیب است از کسانی که برای این دنیای زودگذر و فانی کار می کنند و خون دل می خورند ولی آخرت را که باقی و ابدی است رها و فراموش کرده اند.
۳۸ – قال علیه السلام: رَأیْتُ الْخَیْرَ کُلَّهُ قَدِ اجْتَمَعَ فِی قَطْعِ الطَّمَعِ عَمّا فِی أیْدِی النّاسِ. [۳۸] .
ترجمه:
فرمود: تمام خیرات و خوبی های دنیا و آخرت را در چشم پوشی و قطع طَمَع از زندگی و اموال دیگران می بینم (یعنی قناعت داشتن).
۳۹ – قال علیه السلام: مَنْ لَمْ یَکُنْ عَقْلُهُ أکْمَلَ ما فیهِ، کانَ هَلاکُهُ مِنْ أیْسَرِ ما فیهِ. [۳۹] .
ترجمه:
فرمود: کسی که بینش و عقل خود را به کمال نرساند – و در رُکود فکری بسر برد – به سادگی در هلاکت و گمراهی و سقوط قرار خواهد گرفت.
۴۰ – قال علیه السلام: إنَّ الْمَعْرِفَةَ، وَکَمالَ دینِ الْمُسْلِمِ تَرْکُهُ الْکَلامَ فیما لایُغْنیهِ، وَقِلَّةُ ریائِهِ، وَحِلْمُهُ، وَصَبْرُهُ، وَحُسْنُ خُلْقِهِ. [۴۰] .
ترجمه:
فرمود: همانا معرفت و کمال دین مسلمان در گرو رها کردن سخنان و حرف هائی است که به حال او – و دیگران – سودی ندارد.
همچنین از ریاء و خودنمائی دوری جستن و در برابر مشکلات زندگی بردبار و شکیبا بودن و نیز دارای اخلاق پسندیده و نیک سیرت بودن است.
[1] تحف العقول: ص ۲۰۴، بحارالانوار: ج ۷۵، ص ۱۴۱، ح ۳٫
[۲] تحف العقول: ص ۲۰۴، بحارالانوار: ج ۷۵، ص ۱۴۰، ح ۳٫
[۳] مشکاة الانوار: ص ۱۷۲، بحارالانوار: ج ۶۶، ص ۳۸۵، ح ۴۸٫
[۴] مشکاة الانوار: ص ۲۴۶، بحارالانوار: ج ۶۷، ص ۶۴، ح ۵٫
[۵] تحف العقول: ص ۱۸۶، بحارالانوار: ج ۷۱، ص ۱۲، ح ۲٫
[۶] تحف العقول: ص ۲۰۳، بحارالانوار: ج ۷۵، ص ۱۳۹، ح ۳٫
[۷] تحف العقول: ص ۲۱۰، بحارالانوار: ج ۷۵، ص ۱۳۶، ح ۳٫
[۸] تحف العقول: ص ۲۰۱، بحارالانوار: ج ۷۵، ص ۱۳۶، ح ۳٫
[۹] مشکاة الانوار: ص ۲۳۲، س ۲۰، بحارالانوار: ج ۷۸، ص ۵۰، ح ۷۷٫
[۱۰] مشکاة الانوار: ص ۱۶۶، س ۳٫
[۱۱] مشکاة الانوار: ص ۱۵۷، س ۲۰٫
[۱۲] مشکاة الانوار: ص ۲۰۷، س ۱۸٫
[۱۳] مشکاة الانوار: ص ۲۲۹، س ۱۰، بحارالانوار: ج ۷۸، ص ۱۴۱، ح ۳٫
[۱۴] أعیان الشّیعة: ج ۱، ص ۶۴۵، بحارالانوار: ج ۷۸، ص ۱۵۸، ح ۱۹٫
[۱۵] مستدرک الوسائل: ج ۷، ص ۲۵۲، ح ۸٫
[۱۶] مستدرک الوسائل: ج ۱۷، ص ۲۶۲، ح ۲۵٫
[۱۷] تنبیه الخواطر، معروف به مجموعة ورّام: ص ۳۴۳، س ۲۰٫
[۱۸] وسائل الشیعة: ج ۱۷، ص ۶۴۷، ح ۱، و مشکاة الانوار: ص ۲۶۲٫
[۱۹] مستدرک الوسائل: ج ۴، ص ۲۳۸، ح ۳٫
[۲۰] من لا یحضره الفقیه: ج ۲، ص ۱۴۶، ح ۹۵٫
[۲۱] همان مدرک: ج ۲، ص ۱۴۷، ح ۹۷٫
[۲۲] مستدرک الوسائل: ج ۲، ص ۴۱۳، ح ۱۶٫
[۲۳] مستدرک الوسائل: ج ۲، ص ۴۲۴، ح ۲۱٫
[۲۴] بحارالانوار: ج ۷۵، ص ۲۶۱، ح ۶۴٫
[۲۵] بحارالانوار: ج ۱، ص ۱۴۱، ضمن ح ۳۰، و ج ۷۵، ص ۳۰۴٫
[۲۶] کافی: ج ۲، ص ۹۹، بحارالانوار: ج ۷۱، ص ۳۸، ح ۲۵٫
[۲۷] اصول کافی: ج ۲، ص ۱۱۵، وسائل الشّیعة: ج ۱۲، ص ۱۸۹، ح ۱٫
[۲۸] بحارالانوار: ج ۷۳، ص ۹۲، ضمن ح ۶۹٫
[۲۹] اصول کافی: ج ۱، ص ۳۵، بحارالانوار: ج ۱، ص ۱۸۵، ح ۱۰۹٫
[۳۰] اصول کافی: ج ۱، ص ۱۰۲، ح ۴٫
[۳۱] تحف العقول: ص ۲۰۴، بحارالانوار: ج ۷۸، ص ۴۱، ح ۳٫
[۳۲] تحف العقول: ص ۲۰۲، بحارالانوار: ج ۷۰، ص ۶۴، ح ۵٫
[۳۳] تحف العقول: ص ۲۰۴، بحارالانوار: ج ۷۸، ص ۱۴۰، ح ۳٫
[۳۴] تحف العقول: ص ۲۰۲، بحارالانوار: ج ۷۴، ص ۱۹۶، ح ۲۶٫
[۳۵] بحارالانوار: ج ۶، ص ۱۵۹، ح ۱۹، به نقل از خصال شیخ صدوق.
[۳۶] خصال: ج ۲، ص ۵۴۲، بحارالانوار: ج ۵۲، ص ۳۱۶، ح ۱۲٫
[۳۷] بحارالانوار: ج ۷۳، ص ۱۲۷، ح ۱۲۸٫
[۳۸] اصول کافی: ج ۲، ص ۳۲۰، بحارالانوار: ج ۷۳، ص ۱۷۱، ح ۱۰٫
[۳۹] بحارالانوار: ج ۱، ص ۹۴، ح ۲۶، به نقل از تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام.
[۴۰] تحف العقول: ص ۲۰۲، بحارالانوار: ج ۲، ص ۱۲۹، ح ۱۱٫
چهل داستان و چهل حدیث از امام زین العابدین
مؤلف: عبداللّه صالحی
نظرات شما عزیزان:
موضوعات مرتبط: احادیث ائمه(علیهم السلام) ، ،
برچسبها:
سلام لطفا در این چند کانال تلگرامی عضو شوید
ارتباط با انتشارات فرصت جهش
لطفا به این وبلاگ هم سر بزنید(انتشارات فرصت جهش)
فراخوان.........لطفا کمک کنید
حدیثی از پیامبر اکرم(ص) برای ماه مبارک رمضان
لطفا کپی کنید. باتشکر
به سر عقل چه آمده؟؟؟!!!
خلاصه سخنرانی | گناه چشم
آیا میدانید ...؟؟؟(حتما حتما بخوانید)
حقیقت نام گوگل
منتظران حق
90 فایده در دعا برای فرج امام زمان(عج)
تو رو خدا برا ظهور حضرت امام زمان(عج) دعا کنید
النظافة من الايمان
«إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام» (آل عمران، 19) میدونی این آیه یعنی چی؟؟؟
مقصود از «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام» (آل عمران، 19) در قرآن چیست؟
زندگینامه کامل امام زمان حضرت مهدی (عج)
لطفا از وبلاگ جدید ما دیدن فرمایید